4×4 Solar Panel – Baterie słoneczne w Defenderze

Solar w praktyce.

Konfiguracja.
Panel monokrystaliczny 105W, regulator MPPT Victron Energy 75/15, separator Cyrix CT 120A.
Akumulator hotelowy Topla 75Ah – miał być do testów i jako, że się sprawdza przy moim zapotrzebowaniu to został.
Suche fakty.
Podpięte urządzenia.
  1. Lodówka kompresorowa ECF-40L – 52W
  2. Inverter 600W sinus – podpięta do niego ładowarka 85W
  3. Cb radio, kompresor,  używane sporadycznie.
Lodówka ma pobór 52W – co daje jakieś 4.33Ah, zakładając, że kompresor nie pracuje non-stop gdy już uzyska zadaną temperaturę, tylko gdy musi podtrzymać temperaturę, daję jej jakieś 2Ah.
Lista zakupów
  1. panel 105W Monokrystaliczny
  2. regulator MPPT
  3. separator Cyrix CT 120A
  4. dwa bezpieczniki 125A + obudowy.
  5. przewody 25mm2 – zamówiłem przez internet w sklepie oferującym przewody masowe dla spawaczy:
    • 1x 40cm 8/8
    • 1x 50cm 8/8
    • 2x 30cm 6/8
    • 1x 20cm 6/6
  6. 10 m przewodu do panelu solarnego 6mm2.
  7. 2szt. złącz MC4.
  8. peszel na przewody solarne.
  9. panel bezpieczników Blue Sea Fuse Block 5026 – wygodnie wyprowadza się z niego kable do podłączonych urządzeń.
  10. gniazda na 4 przekaźniki wraz z przekaźnikami – na potrzeby kompresora, lodówki, cb, etc.
  11. 4 uchwyty z gumowymi wkładkami – do zamocowania panelu.
Dodatkowo lutownica, zaciskarka, taśma, śrubokręty, etc.
 

Jak to działa w praniu.

Przy odrobinie kombinowania obydwa akumulatory udało mi się schować w defenderze pod siedzeniem kierowcy, wymagało to dorobienia nowych mocowań akumulatora – nic trudnego, wystarczył płaskownik i gwintowany pręt m8. Akumulatory ustawiłem tak, by + był jak najdalej od elementów blaszanych.
Jako, że mało używam wyciągarki, została podpięta do akumulatora 105w, natomiast wszystkie akcesoria oraz solar do 75Ah.

Przewody do panelu wyprowadziłem pod siedzeniem i pod podłogą do komory silnikowej, a następnie wzdłuż ściany grodziowej do snorkela i wzdłuż snorkela na sam dach, w którym chciałem uniknąć wiercenia dziur. Panel zamocowałem na bagażniku 4 uchwytami z gumowymi wkładkami (do mocowania rur).

Powyższa konfiguracja wystarcza na jakieś 24-36 godzin postoju bez odpalania silnika przy non-stop włączonej lodówce. Raz, w Chorwacji udało mi się nad ranem rozładować akumulator hotelowy, ale tylko dlatego, że lodówka cały czas pracowała w zamkniętym, nasłonecznionym samochodzie. Później zauważyłem, że wystarczy zapewnić przewiew lub wystawić ją na zewnątrz i czas pracy na akumulatorze 75Ah wracał do normy.

Zapotrzebowanie w lipcu w Polsce i w Chorwacji, widać różnicę.

Tak jak pisałem wcześniej, zwykły akumulator 75Ah miał być tylko do testów, ale na tyle się sprawdził przy moim zapotrzebowaniu (zazwyczaj każdą noc spędzam w innym miejscu), że nie potrzebuję innego.

Dlaczego nie wybrałem taniego regulatora MPPT ?

Na ten temat jest masa poradników. Dla siebie wybrałem renomowanego producenta z dwóch powodów. Po pierwsze, zależało by był jak najbardziej wydajny przy naszych warunkach pogodowych oraz przy zastosowanym panelu słonecznym, a po drugie, nie mam żadnego zaufania do produktów, które mogą wpłynąć na moje bezpieczeństwo i nie posiadają odpowiednich atestów. (polecam poczytać o różnicy pomiędzy oznaczeniem CE oraz China Export).

Co bym zmienił?

Prawdopodobnie sam panel na elastyczny – do końca nie jestem pewien, czy zwyczajnie popękał przez wertepy, czy też przez strzał gałęzią gdy przedzierałem się przez las w Karelii.
Dlaczego warto zainwestować?
Dla mnie odpowiedź jest prosta, szansa na rozładowanie akumulatora gdzieś na odludziu i brak możliwości uruchomienia samochodu spada niemalże do zera, jako, że cała energia w trakcie postoju jest pobierana z akumulatora hotelowego. Nawet, jeśli z jakiegoś powodu rozładuje się główny akumulator, zawsze mogę uruchomić go z hotelowego. A w ostateczności wystarczy jedynie poczekać aż zostanie podładowany.

Jedna myśl na temat “4×4 Solar Panel – Baterie słoneczne w Defenderze

Dodaj komentarz